Nijlpaardenflop en wist je dat..? - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Britt Lala - WaarBenJij.nu Nijlpaardenflop en wist je dat..? - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Britt Lala - WaarBenJij.nu

Nijlpaardenflop en wist je dat..?

Door: Britt louter

Blijf op de hoogte en volg Britt

28 Maart 2013 | Ghana, Kumasi

Hallo lieve allemaal!
Het word wel steeds moeilijker om nog een beetje interessante blogs te schrijven, omdat alles voor mij nu al zo gewoon is en met werken gewoon zn gangentje gaat. Daarom doe ik deze keer ook een wist je dat met dingentjes over ghana, idee is een beetje gejat van andere vrijwilligers hoor ;)

Maargoed eerst nog even mn verhaal van t weekend.
Afgelopen vrijdag gingen we voor het weekend naar Wechiau, in het upperwest van ghana. Naar het nijlpaarden reservaat, waar je een kanotocht kon maken en in een boomhut kan slapen in het reservaat. Tenminste dat was het plan..
We hadden om half 1 bij het busstation afgesproken, om daar de bus naar Wa te nemen. Alleen was de bus naar Wa al vertrokken en de volgende zou pas de volgende dag weer gaan. Maarrr er was nog wel een andere buscompany met ook bussen naar Wa. Dus wij daarheen, en inderdaad er stond een bus naar Wa. Hij zat alleen nog lang niet vol om te vertrekken, nouja dan wachten we wel even. Alleen Wa is niet zo'n populaire plaats denk ik ofzo, want we begonnen met wachten om half 2 en om 6 uur waren we nog steeds niet vertrokken. Ondertussen waren ze al wel de bus stamp en stamp vol aan het laden met spullen, hele verhuisdozen, kippen en wasrekken gingen erin. De hele achterkant met stoelen was tot het dak toe volgestapeld. Maar wij begonnen steeds meer te twijfelen, want het word toch wel afgeraden om in het donker te reizen, en aangezien het een reis van ongeveer 7 uur zou zijn, zouden we dus ergens rond 2 uur snachts aankomen. Rahel was er om 6 uur al uitgestapt omdat ze het te gevaarlijk vond, maar wij hadden nog een beetje zoiets van dan hebben we voor niks zolang gewacht. Maargoed, uiteindelijk toen de bus zo ongeveer ging rijden, vonden we het toch maar niks, dus stopp! we willen eruit haha. Alle mensen boos op ons, omdat ze ons verzekerde dat het echt wel veilig was, waarschijnlijk schaadde we hun vertrouwen een beetje.. ;) Maargoed was dus wel een grap, 5 uur op de bus wachten en dan op het laatste moment er toch uitstappen.
Een beeeeetje een gefaald dus. Maarja dat voelde toch beter.
We zijn toen naar een guesthouse in kumasi gegaan, dat guesthouse heeft van dezelfde eigenaar een restaurant/nightclub en we konden met de eigenaar meerijden. Dus daar heerlijk in een luxe restaurant gegeten, dus dat maakte het weer helemaal goed. Veel beter dan 7 uur in een bus zitten voor een paar stomme nijlpaarden, toch?
Voor de rest de volgende ochtend naar het internetcafe geweest en daarna heerlijk bij het zwembad gelegen en savonds weer lekker gegeten. Net of we op vakantie waren. Alleen hadden we in het guesthouse geen water en geen stroom, ach ja. De volgende ochtend ook weer even naar t internetcafe, en daarna ook weer naar het zwembad ;) Trouwens dat is nog wel grappig om te vertellen, bij het zwembad koop je een kaartje bij een mevrouw aan een tafeltje, die geeft ze vervolgens aan jou en die moet jij dan weer aan een man geven die naast de mevrouw aan het tafeltje zit en die neemt dan je kaartje in. Heel nuttig.

Zondagmiddag weet terug naar het weeshuis. Vlakbij de waterpomp waren ze een film aan het opnemen, dus daar even gekeken. Op een gegeven moment riep de regisseur iets met obruni, dus ik wist alweer dat ze t over mij hadden, bleek dus dat ie zei tegen alle mensen die stonden te kijken dat ze stil moesten zijn en een voorbeeld moesten nemen aan mij. Jaja die obruni's geven altijd het goeie voorbeeld.

Maandag en dinsdag weer gewoon school en vanaf vandaag is het vakantie. Op school is de laatste tijd soms wel best wel weinig te doen als alle leraren er zijn, maarja misschien dat ik binnenkort ga kijken of ik bijles kan geven, want het niveau van de kinderen in een klas is zo verschillend. Sommige kunnen gewoon eigenlijk nog bijna niet lezen. Nu dus vakantie dus gewoon op t weeshuis met de kinderen, van t weekend pasen. We blijven dit weekend hier want voor Vera is het haar laatste weekend op t weeshuis, want die gaat donderdag weg. Ook de spanjaard gaat woensdag weg.

Sponsorgeld update: het dak zit erop, ik weet niet of dat vorige keer ook al zo was. En de spullen voor de muren zijn besteld, dus daar beginnen ze binnenkort mee. Verder gaan we van t weekend nog pizza voor de kinderen meenemen, even een klein feestje.

Okee dan nu de wist je dat ;)

Wist je dat....:
- je hier echt alles uit plastic zakjes eet/drink; ijsjes, water, rijst, sterke drank, chocomel word langs de kant van de weg in een kopje gemaakt met t poeder en dan in een zakje mee gegeven.
- je je linkerhand hier echt niet mag gebruiken om te eten of dingen aan te geven. Daar word je ook gerust op aangesproken, zelfs als je met je lepel met je linkerhand van je eigen bord eet. En ik geef bijna áltijd geld met mn linkerhand aan, dus ben echt moeite aan het doen om het af te leren.
-obruni 'blanke' betekend en iedereen dat naar je roept, het is niet bedoeld als belediging maar gewoon een begroeting. Maar zouden wij eens moeten proberen in nederland 'zwarte' roepen.
-je hier super handig alles kunt kopen uit het raam van je trotro of taxi.
- er ge'tssssssst' word om iemand te roepen
-mannen hier hand in hand lopen, als vrienden gewoon
- maar dat homo zijn hier echt niet kan, zelfs verhalen gehoord dat je dan opgepakt kan worden door de politie.
- ik mn bucketshower heerlijk vind
- ze hier heeeel veel bellen, en dan vooral flashen, iemand bellen en over laten gaan zodat de ander terug moet bellen. Het zijn ook kort en krachtige gesprekken zonder hallo en doei
-ze geen nagellak op hun rechterhand willen omdat ze daar mee eten
- ze hier nooooit wisselgeld hebben
- ze in plaats van een little bit bijvoorbeeld, small small zeggen. Alles is hier small small
-trotro's allemaal afgedankte busjes uit europa zijn, vooral veel nederlandse en duitse. Soms staan er best wel grappige teksten dus op; een trotro volgestouwd met mensen waarop staat 'vleesvervoer'
- roken hier, vooral voor vrouwen, associaal en onbeschoft is
- je hier shared taxi's of dropping heb. Ze proberen je altijd dropping aan te smeren, dan zitten er geen andere mensen bij maar is de taxi driedubbel zo duur, terwijl er naast je bijvoorbeeld een sharedtaxi staat, dat is gewoon een taxi die een bepaalde route rijd en waar mensen in en uit kunnen stappen met een vaste prijs
- van ongeveer geen één taxi de kilometerteller het doet of je de raampjes kan verstellen
- er hier in het verkeer 1 regel is: gebruik je toeter
- je als nederlandse politieagent dan dus echt rijk kan worden
- de politieagenten hier waarschijnlijk ook wel rijk worden van corruptheid
- ze hun neus gewoon snuiten in hun hand en lekker rochelen kunnen ze ook heel goed.
- iedereen hier alles heel direct vraagt; give me money, give me that
- ik al best wel wat twi kan!
- ik het nu niet meer weet :)

Nu de laatste 4 weekjes hier in kumasi in het weeshuis en dan ga ik voor 2 weken naar tamale naar een compound en dan nog 2 weken reizen. Tijd gaat snel!

Liefs en dikke kus uit t verre Ghana!

• 28 Maart 2013 - 20:18

Ben:

Hoi lieve Britt, Eti-sen nou zo te horen gaat alles nog goed bij je,wat heerlijk om alle verhalen ,mails en whats-App van je te lezen. Twee en een halve maand alweer maar toch gaat het ook wel weer snel. Ik had afgelopen weekend een gezellig tripje naar vlieland, wel twee uur op de boot helemaal vol gepropt met mensen en honden :) nee was heel gezellig maar was wel een beetje jaloers dat je net een uur met mama en Sven geskypt had.
    Maar wist je dat:
    Zondag de zomertijd ingaat
    Het nu nog elke nacht vriest
    Ik heel jaloers ben op papa gaybrial
    Je er op elke foto stralend uitzie
    Dat ik mega trots op je ben
    Doeg schat veel plezier en hele dikke zoenen en voor straks Da-yie.
    Je echte papa

• 29 Maart 2013 - 15:01

Marijke Frans Eeken:

hi brit wat een leuke verhalen allemaal
    we genieten ervan en sommige dingen uit afrika ook heel herkenbaar
    zo als met de apen en olifanten schooltjes en waterhalen
    ik vind je super geniet ervan
    kus van je enige echte ome frans en tante marijke

• 31 Maart 2013 - 14:01

Joke:

Haa Britt,
    Het is altijd leuk om weer van je te lezen. Wat zal je een verhalen te vertellen hebben als je weer thuis bent. Gisteravond hadden we een gezellige familie-avond met al je bloedeigen ooms en tantes. Heel gezellig. Je moeder zei wel dat ze je heeel erg mist, dus die hoopt dat het snel eind mei is.
    Joop en ik hebben erg gelachen om het zwembadkaartje. Ik zag het helemaal voor e. Joop ging hier laatst naar de Turkse kleermaker om zijn jas te laten maken.n Hij moest toen zijn naam op een briefje schrijven en vervolgens kreeg hij het briefje van de kleermaker. Hij kon dan bij het ophalen van zijn jas het briefje afgeven:) Geweldig toch. Volkomen nutteloos, maar erg grappig.
    Nou meissie, veel plezier daar en tot snel!

• 31 Maart 2013 - 14:55

Tante Rina:

Hai Britt
    Wat leuk om je verslagen te lezen en fotoos te kijken,blijf nog maar lekker in Ghana hier blijft het maar koud.Paaseieren gezocht in de sneeuw,geniet nog lekker daar dan zien we je weer 1 juni op het feest .

• 02 April 2013 - 17:47

Gemima:

hoe is het daar in ghana is het moeilijk voor julli in ghana voor enels te praaten dikke kus gemima uit 3lb