Schoolexcursie en kokrobite - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Britt Lala - WaarBenJij.nu Schoolexcursie en kokrobite - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Britt Lala - WaarBenJij.nu

Schoolexcursie en kokrobite

Door: Britt louter

Blijf op de hoogte en volg Britt

18 Maart 2013 | Ghana, Kumasi

Op het moment van schijven zit ik nu in de bus te schudderen naar accra, naast een levende kip in een plastic zakje. Hoewel dit nog enorm comfortabele busreis is in vergelijking met wat we gisteren hebben doorstaan, namelijk op excursie met school!

Okee ik zal weer een beetje beginnen waar ik gebleven was, hoewel er doordeweeks niet heel veel interessants en nieuws meer is. Zaterdag toen we thuis kwamen waren ze net dans competitie aan het houden, heel schattig iedereen aan het dansen. S avonds moesten we water halen, alleen was het aan het regenen en de waterpomp was dicht, dus hebben we gewoon in onze bikini in de regen gedoucht, wel kouuuud! Zondag zijn we naar het kente weven dorpje geweest. Daar kregen we een rondleiding met een gids, was best wel leuk. Ook gingen we zelf weven. Alleen de mannen mogen weven, omdat de vrouwen het niet kunnen, tssss. Ohja kente is de echte traditionele stof, wat dus geweven wordt, elke stof heeft ook een eigen naam en betekenis.

Maandag op school hadden we ook nog even bij de nursery geholpen, de allerkleinste, ze gingen krijten, de nummers 1 tot en met 5 leren. Bij de meeste natuurlijk nog een drama, kunnen net aan het krijtje vast houden. De juffrouw daar ligt soms zelf ook even te slapen. Smiddags had Gaybrial (hostpapa) ons uitgenodigd om te gaan lunchen, hij had dat ooit al eens gezegd: one day I will take you for lunch. En ze houden zich hier keurig aan hun beloftes. Wij hadden gedacht dat wordt ergens gewoon simpel wat eten langs de weg, maar toen kwamen bij een heus restaurantje, dus dat was wel heel wat! Alleen kregen we binnen de keus uit: jollof rice, plain rice of fried rice. Oké jammie... Maargoed het idee was heel lief, en wat ik al zeg het was al heel wat dat we daar zaten, hij wilde er echt wat speciaals van maken. Terwijl je ook gewoon die rijst voor veel minder op straat kan kopen. Het was alleen een beetje gek, want dat we er zaten zei hij, ik ben even weg om een vriend te zien, ben over 30 minuten terug. Daar zaten we dan uitgenodigd door hem, maar zonder hem. Wel 1 voordeel, dan zag hij tenminste niet dat we die rijst lang niet op kregen. Ik denk zelf dat hij ergens anders, goedkoper, ging eten. Het was namelijk echt best wel duur voor hem, maarja hier is het als je iemand uitnodigt betaal je voor hen. Dus het was wel een heel lief idee.

Donderdag naar Ejisu geweest om even wat spullen te kopen, en even naar het postkantoor. 3 kwartier zitten wachten om postzegels te kopen..

Okee ik vervolg mn verhaal nu weer met schrijven in de bus terug van Accra.

Vrijdagochtend, of nouja nacht eigenlijk, vertrokken we om 4 uur voor de excursie met school met de 4 oudste klassen. We hadden een busje, ter grote van een trotro ongeveer. Waarin 23 plaatsen waren maar wij zaten er in met zn 46en... Iedereen had dus iemand op zn schoot en normaal gesproken passen mijn knieën al net aan tussen de stoelen. Het was een reis van eerst 3 uur naar de apen, dat was leuk ze konden allemaal apen voeren en wilden natuurlijk heel veel foto's. Toen nog weer eens ander half uur naar de watervallen, dit was voor vera en mij nu al onze 3de keer dat we daar waren. Dat voelt wel een beetje gek, want voor hun is die excursie echt heel wat, ik denk dat het voor een heleboel de eerste keer was dat ze buiten kumasi kwamen. Ze gingen in de bus dan ook met zn alle bidden en god bedanken voor deze indrukwekkende dag, dat hij dat mogelijk gemaakt had, blabla. Maarja de watervallen waren helemaal geweldig, de kinderen allemaal door het dolle heen. En daarna een terugreis van nog eens 4 uur, in een volgepropte bus met een kind van een jaar of 13 op je schoot..

Dat we thuis waren zijn we meteen naar huis gegaan, want toen was het al 7 uur dus t was al een langeee dag en het was aan het regenen en bliksemen. Weer in de regen gedoucht. Het was wel ook nog godbless zn verjaardag en wij hadden cake gebakken, dus die hebben we maar aan ze meegeven zodat ze toch nog een beetje een feestje hadden.

Zaterdagochtend ging de wekker al weer heel vroeg, want om half 6 gingen we richting kumasi. Om naar kokrobite beach te gaan, we gingen met nog wat andere vrijwilligers en het nieuwzeelandse meisje, dus we hebben ons best gedaan het hele weekend engels te praten. Om 7 uur hadden we vanaf kumasi de bus naar accra, zoals ik al schreef lekker hobbelen. Dat is ongeveer 5 uur rijden. Vanaf daar zouden we een trotro nemen naar kokrobite maar die konden we niet vinden dus hadden we maar een rechtstreekse taxi genomen. Hij wist alleen niet zo goed waar het was, dus we hadden een beetje omgereden en omdat hij niet wist waar het was, hadden we echt een super goedkope prijs kunnen afspreken, het was maar 8 cedi (3,50 euro ofzo) voor ons alle 4, en dat terwijl het toch wel een uur rijden was.
We waren uiteindelijk dus om een uurtje of 2 in kokrobite. We hadden een guesthouse met een kamer voor zn 4en, echt 50 meter lopen van het strand. Met echt een heel mooi beach resort erbij, savonds partyen daar en zaterdag de hele dag op het strand gelegen, hoewel dat eigenlijk wel echt heeel warm is, dus ook wel aardig verbrand. We hadden ook nog een beetje een overstroomde kamer, want het putje liep niet echt door en aangezien we allemaal lekker gingen douchen omdat we echt de beste douche ooit hadden (stromend water met een mega straal!), werd het op een gegeven moment een meer in de badkamer tot je enkels en daarna liep het ook de slaapkamer in.. Verder heb je er allemaal leuke winkeltjes op het strand. Zondag avond ook weer een gezellige avond gehad en vanochtend spullen weer ingepakt en met de bus terug naar kumasi.

Dus nu weer terug aan t werk! Vorige keer vertelde ik dat we een een deel van het sponsorgeld gaan besteden voor het bouwen van een schoollokaal, vorige week is er al meteen actie in gekomen! Maandag hebben ze al wat spullen gekocht en donderdag waren de werkmannen er en zijn ze begonnen met bouwen, ik moet eigenlijk ook nog even een plankje timmeren voor óns schoolgebouw :)

Ik hoop dat bij jullie ook alles goed gaat, mis jullie soms wel hoor! Maar worden zo weer hartelijk ontvangen door onze kindjes hoop ik. Spreek jullie!

Liefssss!!

• 18 Maart 2013 - 17:16

Astrid:

Leuk Britt! Net vandaag al een kaart van je binnen en nu ook een verhaal op je blog. Fijn de jullie het zo leuk hebben gehad in kokrobite beach en dat jullie nu weer veilig "thuis"zijn.
    Lekker weer genieten van de bucketshower of natuurlijk de regendouche :)
    xxxxx Mam

• 21 Maart 2013 - 16:30

Jenny Swart:

Hallo Britt, wat een belevenissen, voor jou misschien al een beetje gewoon, voor mij om te lezen heel spannend. Wat leuk dat jullie zoveel ondernemen, en heel veel van Ghana zo zien.
    Geweldig dat je sponsorgeld wil gaan gebruiken voor een klaslokaal, het Britt Louter lokaal, haha, je ga daar de geschiedenis in. Het is wel grappig, in al die jaren dat we naast elkaar wonen, hebben we nog nooit zoveel contact met elkaar gehad via je mails als nu. Vandaag is hier de Lente begonnen, en het is nog nooit zo koud geweest , we zitten hier al weken in, we hebben nog maar een keer echt buiten kunnen zitten, we gaan de lente maar vieren met een glas Gluwein denk, brrr.Ondenkbaar dat wij hier buiten zouden moeten douchen, het idee alleen al. Dank je voor je mooie verhalen, en nog een fijne tijd!
    veel liefs de buurtjes!

• 26 Maart 2013 - 10:29

Roos:

Hoi lief brittje! Ik had dit verhaal nog helemaal niet gelezen haha, dit is wel een verademing tijdens dit retesaaie college, waarbij de docent weer vrij weinig kan. haha. Maaar leuk om alles weer te horen en je mailtje was ook weer heeeel leuk hihi. Ik ga je denk ik donderdag/vrijdag weer terug mailen :) Je moet trouwens facebook even checken hihi. Oooooo en bedankt voor je kaartje :) loved it! Dikke knuffel!!!