Hand in Hand project, apen en regenseizoen? - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Britt Lala - WaarBenJij.nu Hand in Hand project, apen en regenseizoen? - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Britt Lala - WaarBenJij.nu

Hand in Hand project, apen en regenseizoen?

Door: Britt Louter

Blijf op de hoogte en volg Britt

09 Maart 2013 | Ghana, Kumasi

Jaaa daar ben ik weer hoor! Leuk om te horen dat jullie t leuk vinden om mn verhalen te lezen, en dat jullie me trouw volgen ;)

Alles gaat nog lekker zijn gangentje hier! Ik voel me helemaal thuis en op mn gemak in mijn gastgezin en bij het weeshuis. Als we een weekendje weg zijn geweest dan voelt het echt als thuis komen, en word je zo vrolijk ontvangen dat je echt weer weet waarvoor je dit doet. Sommige kleine dingen kunnen zo mooi zijn waar je echt een glimlach van op je gezicht krijg.

Sinds 2 weken geleden gaan nu ook de 3 kleinste, die eerst op het weeshuis bleven overdag, naar school. Overdag zijn er dus helemaal geen kinderen meer op t weeshuis, alleen mummy en bijna altijd wel een van de oudere kinderen die om een of andere reden niet dan een dagje niet naar school is. De drie kleinste zijn 2,5 en ook eigenlijk nog veelste klein. Ze hebben ook nog niet in de klas gezeten, want daar lopen ze de hele tijd uit en huilen. Ze lopen dus de hele dag een beetje rond en worden door iedereen vertroeteld. Ze zijn ook wel echt super schattig. We ontfermen ons dan ook af en toe over ze als er toch niks anders te doen is, of even op de rug binden als ze moe zijn :)

Ik was gebleven bij maandag 18 februari. De dinsdag waren we naar huis aan het lopen, toen het opeens onwijs begon te waaien, bliksemen en een onwijze stortbui. We gingen eerst ergens schuilen, maar we moesten nog maar een klein stukje dus toen maar gerend, kletsnat. We hadden eigenlijk ook nog water moeten halen want ons water was op, maar nu konden we mooi de ton buiten zetten, die was binnen 5 minuten vol, en konden we de volgende ochtend douchen met regenwater.
Op vrijdag hebben we gekookt voor het weeshuis. We gingen met Janet onze zus, naar kumasi om wat boodschappen te doen. Voorrr: spaghetti bolognaise jaja! Dus we hadden een heerlijke saus met gehakt en verse groenten (!) erin. We moesten koken op een houtvuur, nou ik heb voor het eerst tranen met tuiten gehuild hierzo, boven die rook in zo'n pan staan roeren pfff. De spaghetti zelf was alleen een bééétje mislukt, dat was meer een deegballetje geworden, maar dat was het enige wat wij niet gekookt hadden! Verder vonden ze maar dat we veelste veel saus hadden, en dat we de helft maar moesten bewaren, maar nee bij spaghetti bolognaise hoort veel saus jongens! Maarja ze vonden het wel heel lekker.

Dat weekend waren we naar kumasi geweest, internetcafe en weer wat inkopen bij onze redelijk westerse supermarkt! Savonds gingen we uit in kumasi en bleven we in een guesthouse slapen, 4 euro voor een nachtje. Het uitgaan is het hier nou toch niet helemaal.. Zondags liggen bakken en afkoelen bij het zwembad, t was iets van 45 graden.

Verder hebben we afgelopen tijd veel op school geknutseld met die kinderen, lekker plakken met glitters en kleuren, vinden ze helemaal leuk.

Op woensdag was het de verjaardag van David, een jongen van het weeshuis, dus hadden we voor savonds popcorn en cola voor alle kinderen gehaald. Dat is voor die kinderen dan echt pakken wat je krijgen kan.

Donderdag was er een voetbaltoernooi met 4 scholen hier uit de omgeving. De hele week waren ze er al voor aan het trainen, wat inhield om 4.30 de eerste training, daarna nog op school in de felle zon en na school weer training tot 7 uur savonds... Ze hadden op het toernooi alleen wel bijna alles verloren..

Er zijn nu ook opeens 3 nieuwe jongentjes, 3 broertjes, bijgekomen. Hun vader is overleden en de moeder moet voor een tijd naar accra voor een operatie, dus zijn ze nu hier. Laatst liepen er ook weer 3 nieuwe kinderen, maar die komen geloof ik alleen af en toe overdag als de moeder aan het werk is, volgens mij weten ze het zelf bij het weeshuis ook niet altijd. Dan vraag je, wat is hun naam? Ohh dat weet ik niet hoor. Aha...

Verder lijkt het regenseizoen al een beetje te beginnen, t regent echt steeds vaker. Maar gelukkig is t altijd maar even. Het heeft wel een voordeel want anders moeten we savonds ongeveer om de dag weer water halen voor bij ons huis, dat doen we meestal savonds voordat we gaan slapen, maar dan doet iedereen dat ofzo want laast zaten we er 2 uur lang te wachten. En als het regent kunnen we mooi ons tonnetje buiten zetten!

Vrijdagmiddag gingen we eerst naar kumasi om daar met wat andere vrijwilligers te lunchen en daarna gingen we naar Nkoranza. Een stadje hier ongeveer 3 uur vandaan. We gingen met een trotro, eerst nog een tijdje in dat bloedhete ding wachten tot ie vol is, en echt ruim zit je nou niet bepaald... Wat wel echt ideaal is hier, dat moeten we in nederland ook maar gaan toepassen, dat je al je boodschappen gewoon uit het raampje van je trotro kan doen. Dus dat we nog even moesten wachten ging alles door het raampje, ijs, ananas, koekjes, water, fanta, een hele overlevings voorraad voor de reis. Je hoef alleen maar even uit je raampje te tssss'en (zo roep je iemand hier).
Om een uur of 7 waren we in Nkoranza, gingen we meteen door naar hand in hand, waar we het weekend verbleven. Het hand in hand project is opgezet door een nederlandse dokter en geeft zorg aan zo'n 60(?) gehandicapten. Gehandicapten worden hier in ghana namelijk verstoten en niet geaccepteerd, dat is een soort boze hekserij. We hebben het zelf ook mee gemaakt bij de waterpomp, daar stond ook een geestelijk gehandicapte vrouw en iedereen stond haar uit te lachen en belachelijk te maken en ze hielpen haar niet de emmer op haar hoofd te zetten, uiteindelijk hebben wij dat maar voor haar gedaan, zat ze helemaal te trillen. Maargoed hand in hand is een soort community met allemaal huisjes op het terrein, waar 2 of 3 gehandicapten samen met een begeleider in een huisje wonen. Ze krijgen workshops en weven, maken sieraden en tassen. Een heel mooi project. Wij sliepen ook in een leuk rond hutje, met een buitendouche, stromend water! Dus dan stond je heerlijk onder de sterren hemel te douchen. Savonds eet je er wat de pot schaft, helaas was dat rijst... De volgende ochtend gingen we op zoek naar een taxi die ons de hele dag wilde rondrijden. Uiteindelijk hadden we een prachtig koekblikje waar we met zn 5en in moesten. Met zn 2en op de passagiersstoel, de ene zat dat ook ongeveer op de pook, als hij naar zn 5 moest dan moest hij dat ding door je knieholte duwen. Daarbij kwam nog dat de weg al snel plaats maakte voor zand en kuilen, waar ons koekblikje af en toe amper overheen kwam, als je over een hobbeltje ging schraapte de onderkant over de grond. Af en toe moesten we ook nog even door een modderpoel. Maargoed uiteindelijk waren we bij de apen, daar kochten we bananen en konden we ze voeren. Er kwamen er echt heel veel op je af dan. De apen zijn daar heilig, dus ze worden ook allemaal begraven en sommige krijgen in het dorp s ochtends en s avonds gewoon mensen eten te eten.
Daarna gingen we verder, naar de watervallen. Dat we daar aankwamen was daar een hele school, weg rust... Gelukkig gingen ze na niet al te lange tijd weg.
Daarna weer een heerlijk ritje terug... Onze chauffeur was ook niet meer zo vrolijk, en als zn autootje bij een flinke hobbel weer eens flink kabaal maakte dan begon hij ook behoorlijk te vloeken en te roepen in het twi, verder begon hij te zeuren dat hij oh zo'n honger had. Nougoed we zijn weer veilig teruggekomen. We hoorde dat bij hand in hand de maaltijd van de dag weer rijst was en daar hadden we dus echt geen zin in. Dus gingen we naar het stadje om daar een restaurant te zoeken. Na wat vragen zou er eentje zijn, dus wij een heeeel eind gelopen en toen zagen we eindelijk het beloofde hotel waar een restaurant zou zijn. Het zag er heel luxe uit van buiten, dus we dachten nouu hier kunnen we lekker eten. Toen we alleen binnen er naar vroegen, zeiden ze dat we alleen rijst konden eten.. Pardon? Uiteindelijk konden ze dan ook wel patat met kip voor ons maken. Het duurde wel heel lang maargoed we hadden eten!
De volgende ochtend een beetje uitgeslapen en toen hebben we bij hand in hand de kerkdienst bijgewoond, heel leuk, ze gingen drummen en dansen en alle kindjes zijn zo vrolijk gewoon, lekker een paar kwijlers op schoot haha. Om een uur of 12 gingen we maar weer richting de trotro, deze keer zat ie gelukkig iets minder volgepropt.
Toen we thuis kwamen, was er ook een nieuwe vrijwilliger, Rahel, een meisje van 17 uit Nieuw-Zeeland. Zij blijft hier voor 2 maanden. Het enige is alleen dat we nu onze kamer met zn 3en moeten delen.. Dus we hebben nu helemaal geen bewegingsruimte meer, met 3 grote 2 persoonsbedden erin.

Dinsdag dat we wakker werden om 5 uur, was het keihard aan het regenen, en hier in Ghana stopt alles als het regent, dus we bleven mooi nog even liggen. Om een uurtje of 7 gingen we toch maar eens naar het weeshuis want toen was het droog en uiteindelijk kwam de schoolbus ook.

Woensdag was het independance day! Op school werd er sinds een maand ongeveer,al iedere middag 6 maart geoefend, dan moeten ze marcheren namelijk. Dus iedere middag oefenen. Wij hebben ook nog een keertje mee gemarcheerd, vinden ze prachtig natuurlijk. Alleen zijn dat alleen de oudere klassen die moesten oefenen, maar in plaats van dat de rest dan gewoon verder gaat met hun eigen les, was iedereen gewoon klaar met les. Dus alle andere kinderen liepen iedere middag gewoon rond, terwijl de leraar in de klas zat te niksen of te slapen. Tja logica wakar wij weer eens niet bij kunnen.
Afgelopen woensdag was het dan dus eindelijk 6 maart. Hier in het dorp in saape, gingen 2 scholen marcheren, ze liepen door het dorp en daarna allemaal naar een groot veld. Daar stonden tenten en stoelen, en de chief van het dorp was er. De chief is de belangrijke man. Die loopt in een mooie doek met kettingen, en er loopt een parasol drager naast hem (alleen liep die eigenlijk alleen zelf in feestjes schaduw maargoed). Daar gingen ze nog wat marcheren en speech doen, lang en twi. Daarna gingen ze nog een dansoptreden geven, dat was echt leuk. Echt iedereen kan hier dansen, en goed! Daarna begon er nog een voetbal wedstrijd, alleen na even al ging de chief naar huis, en toen was het ook opeens afgelopen.. Helaaaaas.

Donderdag en vrijdag waren de kinderen nog vrij vanwege 6 maart, dus dat was wel leuk, de hele dag bij het weeshuis een beetje spelletjes gedaan en geknutseld.
Net zijn we weer even op de markt geweest om nog weer stofjes te kopen zodat ik ook een afrikaanse jurk kan laten maken!

Nou ik hoorde verder dat bij jullie een beetje de lente is begonnen, goedzo want dat zonnetje moet schijnen als ik terug kom! Nou die kan zich nog 2,5 maand voorbereiden! ;)

Ohja! Nog even het sponsorgeld. We hebben een mooi projectje ervoor gevonden. Op school zitten namelijk, zoals ik al eerder heb verteld geloof ik, 4 klassen zonder klaslokaal. Wij gaan nu een nieuw klaslokaal laten bouwen, dat gaat ongeveer 550 euro kosten. Als het goed is gaan ze van de week starten dus zal jullie op de hoogte houden van de vorderingen ;) Verder is er nog een meisje dat nu in haar examenjaar zit, maar er is niet genoeg geld om het af te maken, dus daar willen we ook bij gaan helpen.
Allemaal goede dingen dus! Het is ook wel leuk want de mensen van het weeshuis zorgen ook wel echt dat sponsorgeld wat ze krijgen ook echt op de goede plek komt, dus dat is fijn. Laatst hadden ze een donatie gekregen van iemand om eten van te kopen, dus hebben ze meteen een hele etensvoorraad gekocht met dingen anderssss dan rijst. Dus dat is voor ons ook mooi meegenomen!

Nou ik ga mijn foto's doen!
Heel veel liefss!

• 10 Maart 2013 - 11:28

Marion Schotvanger:

Hallo Britt,
    Manouck is samen met een vriendin naar de BSG daar is de modeshow aan de gang,dus voor het eerst weer op vertrouwde grond. Haar laptop lag hier in de kamer,dus even jou belevenissen lezen,tjonge wat een ervaring Britt,en wat schrijf je er geweldig over,het is zoals de meesten reageren op je verhalen,het is of je het allemaal mee beleeft. Gaat het goed met de gezondheid? Ik begrijp dat de rijst niet bepaald je favoriete kost is,wat zal je straks genieten van de Hollandse kost. Nu Britt geniet,hou ons op de hoogte en pas op jezelf.
    Veel liefs uit Schoorldam. Marion.

• 10 Maart 2013 - 13:25

Marlou:

Hoi Britt, wat leuk om al je verhalen te lezen! Supergaaf wat je allemaal mee maakt daar! Geniet ervan,
    hier mis je niets hoor :-)
    Heel veel plezier. Ik zie uit naar je volgende verhalen.
    Liefs Marlou

• 11 Maart 2013 - 15:54

José Wever:

Ha die Britt,

Meissie wat maak jij een hoop mee. En ook nog spullen op je hoofd wegdragen. Petje af hoor.
    Mooi de dingen die je kunt doen met je sponsorgeld. Fantastisch dat het allemaal lukt zo.
    Gaan jullie dan zelf ook een handje meehelpen met de bouw van de nieuwe school of wordt dat allemaal
    uitbesteed? Zou wel leuk zijn toch als je zelfs daarin je steentje bij kan dragen (wat een woordspeling niet?).
    Er is hier afgelopen zaterdag de verjaardag van Roos gevierd. Jammer dat je er niet bij kon zijn, maar ja een heen en weertje gaat nou eenmaal niet.
    Nog veel succes en natuurlijk plezier in alles wat jullie daar doen en nog gaan doen.
    Groeten uit het af en toe winterse Schoorl.
    José en natuurlijk pethoofd.

• 12 Maart 2013 - 09:54

Roos:

Hee lief brittje!
    Ik moet nog even melden; het lente alarm was vals alarm... :( het sneeuwt vandaag in het zuiden en in Uutje is het ijskoud. Tragisch he
    Wat leuk dat je een goed doel hebt hihi
    ik kijk uit naar je mailtje! :):)
    hahahaha pethoofd,
    sorry hahahah