Werken, bavianen, olifanten spotten en meer.. - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Britt Lala - WaarBenJij.nu Werken, bavianen, olifanten spotten en meer.. - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Britt Lala - WaarBenJij.nu

Werken, bavianen, olifanten spotten en meer..

Door: Britt Louter

Blijf op de hoogte en volg Britt

04 Februari 2013 | Ghana, Kumasi

Hallo lieve allemaal!

Hier ben ik weer, dit keer begin ik met mn blog schrijven en foto's erop zetten zodat ik daar in ieder geval genoeg tijd voor heb. De computers werken hier nog niet echt mee, nu heb ik weer een toetsenbord dat heel moeilijk gaat maargoed, that's ghana. Ik heb nu trouwens wel internet op mn mobiel, daar zit ik dan in de bush zonder stromend water, heel vaak geen stroom, maar wel whatsappen en facebooken ;)

Goed ondertussen heb ik al weer een hoop beleefd, ik zal eerst nog even mn vorige verhaal een beetje bijwerken, want ik had niet heel veel tijd toen.
Ik zal nog even wat vertellen over mn werk en mn project!
Iedere morgen staan we rond 5 uur (!!) ongeveer op, en zijn we rond 6 uur op het weeshuis. Daar dan wat kindjes wassen en dan of mee naar school met de schoolbus, of op het weeshuis blijven. Meestal doen we het een beetje om de dag afwisselen. Als we op het weeshuis blijven helpen we met de afwas, lees: borden afspoelen in ondertussen zwart koud water, vegen en dat soort dingen. Ook de was van de kindjes moet zo ongeveer 1 a 2 keer gedaan worden, de oudere kinderen doen het zelf. En ze hebben toch veel kleren evengoed, en vieeess. We waren er de eerste keer 5 uur mee bezig, en vandaag ook iets van 4 uur zitten wassen. Ondanks dat is het niet heel erg om te doen, lekker op je gemakje en je handen worden eindelijk eens echt schoon! Verder halen we ook bijna iedere dag 2x ongeveer water, op ons hoofd! We hebben ontdekt dat we gewoon eventjes 10 liter op ons hoofd sjouwen, jaja! Dat is best hilarisch want het gaat natuurlijk bijna nooit zonder morsen.. En met lachen je hoofd recht houden is ook niet heel makkelijk. En dan te bedenken dat die kinderen gewoon het dubbele op hun hoofd dragen en dan zonder handen.

Op school is het nog wel een beetje onze weg zoeken maar is wel heel leuk. Ze willen wel graag leren, maar het is wel moeilijk om een beetje orde te houden. We hebben bijna alle klassen al lessen over nnederland gegeven, vinden ze heel leuk. We kregen dan ook vragen of er ook olifanten in nederland leefden, helemaal geen wilde dieren?? En toen we vertelde dat we in nederland geen schooluniformen hebben, vroegen ze hoe we onze klasgenoten dan herkenden. Grappig want wij vragen ons juist af hoe wij ze uit elkaar moeten halen, met allemaal het zeldfe uniform aan en een kaal geschoren koppie (dat moet iedereen voor school) Het gaat op school lekker op zn ghanees, laatst was godbless (de hoofdmeester) moe en er was voetbal, dus school stopte gewoon ruim een uur eerder.

Vorige keer vertelde ik dat we nadat we naar het internetcafe waren geweest naar het zwembad waren gegaan. We hadden toen bij het zwembad 4 pizza's meegenomen naar het weeshuis, we werden daar met een taxi afgezet en we werden toch enthousiast ontvangen! Iedereen gillen en ons omhelzen, heel schattig, ze kregen allemaal 1 puntje waar ze al heel blij mee waren :)
De taxi's zijn hier trouwens ook wel grappig, je kunt er met zn 7en in, gewoon 4 op de achterbank en 2 naast de chauffeur, en ongeveer van alle taxi's die we tot nu toe hebben gehad deed de kilometerteller het niet, kun je de raampjes niet meer open of dicht doen en valt de deur er zowat uit.

Op woensdag hebben we altijd de meeting bij Maaike en Kony, en daar eten we dan ook, meestal lekker een beetje westers ;) Nu aten we pasta, toen we op het weeshuis terug kwamen om 7 uur ongeveer, moesten ze nog eten en gingen ze precies die avond banku eten, wij even blij dat we al hadden gegeten... Nog steeds veel rijst en yam eten we hier en als ontbijt krijgen we vaak boflot ofzo, dat is eigenlijk precies hetzelfde als een oliebol, als ontbijt.

Afgelopen donderdag waren we een half dagje naar school, daarna waren we nog even langs de senior high school gelopen, daar zitten een paar oudere kinderen van het weeshuis op school,een hele mooie school, we werden ook aan de headmaster voorgesteld. We mochten in haar kantoor komen, een enorme ruimte, die er heel statig uitzag maar wel heel kaal, met alleen een groot bureau met zo'n statige vrouw erachter. Wel heel aardig, ze ging ons van alles vertellen wat we moesten zien in Ghana enz. Daarna gingen we onze spullen inpakken voor een weekend Mole! We aten nog even optijd op het weeshuis en gingen toen alvast naar Kony. Daar sliepen we en gingen we vrijdag ochtend om half 5 rijden. Mole National Park is namelijk helemaal in het noorden en ongeveer 6/7 uur rijden. En wat een rit.. Het eerste deel was gewoon hele goede weg, dus dat schoot lekker op als je daar met 160 over heen scheur. Maar het laatste stuk, nog ongeveer 1,5 uur rijden, was de onverharde weg, dus vol met kuilen, grind en stenen... Het was echt de middle of nowhere en je zag heeeeel af en toe een andere auto, maar meer fietsers of brommertjes. Maar onverharde weg of niet, dan rij je hier gewoon alsnog 60/70 km per uur, sommige stukken zelfs 100. Tot Kony op een gegeven moment een kuil van ongeveer een halve meter diep een beetje te laat zag, dus jumpte we door de lucht. Alle spullen vlogen door de auto en wel even een klap. We stopten en Kony ging achter de auto kijken of alles er nog aan zat, en jawel hij deed het nog. Toen hij vroeg of iedereen okay was, zei Iris (andere vrijwilliger) doodleuk, ja ik zit alleen onder de cola. Waarop Kony zei: We are not talking about cola, it's going about human beings! Haha.
Dus gingen we weer verder, even iets rustiger, maar daarna weer bijna hetzelfde tempo. Even later seinde een andere auto, dus wij stoppen, bleek toch de bumper er half af te hangen.. Nja we konden nog rijden! Om ongeveer 11 uur waren we in Mole, waar ze een heerijk zwembad hadden dat uitkijkt over het park. We zagen toen vanuit het zwembad al een olifant. Om half 4 gingen we op safari, wij 4en met nog 2 andere mensen en de ranger. We zagen eerst wat apen, zwijnen en antilopes, daarna een tijdje niks dus we hadden de hoop op een olifant al een beetje op gegeven, we liepen alweer een beetje terug, tot Iris opeens riep: kijk daar! En ja hoor, daar in de bosjes stond er een. We gingen er dichterbij en foto's maken. Later begon hij richting ons te lopen, dus we moesten al achteruit en de ranger laadde zijn geweer al, toen stonden we op 30 meter afstand ofzo! Ze zijn echt groooot. Savonds daar lekker gegeten. De volgende morgen stonden we om half 7 alweer klaar voor de safari, we gingen weer de wandelsafari doen want de jeep was best duur. We zagen de eerste tijd echt bijna niks, alleen wat vogels maar die vind ik nou niet heel bijzonder. Dus we baalde al een beetje dat we niet toch de jeep hadden gedaan, tot we opeens er 1 zagen! Wij erheen en toen kwamen er nog 2 aan gelopen, waarvan 1 kleintje. Echt heel gaaf, om het kleintje te beschermen liepen ze weg, dus wij achtervolgden ze, ze gingen naar de waterpoel. Daar gingen ze drinken en badderen, echt heel gaaf, later kwam er nog 1! We konden er toen ook heel dichtbij staan. Na de safari hadden we de rest van de dag een beetje gerelaxt bij het zwembad, we zouden eignelijk nog gaan kanoen maar de rivier was te droog.
Smiddags dat we even in onze kamer zaten, hadden we even de deur open gezet voor wat frisse lucht. We waren allemaal wat aanhet lezen enz tot ik opeens gegil hoorde, ik dacht ach beetje aanstelleritus voor een klein beestje, zat er gewoon een grote baviaan in onze kamer!! We schrokken ons te pletter, dagmar vluchtte meteen de badkamer in en wij stonden daar met dat beest. Hij griste onze koekjes, keek nog even rond, klom over onze bedden en griste nog wat andere koekjes en toen ging hij weer weg. Wij stonden echt te shaken haha. Later zagen we die brutale aap (ha-ha, toepasselijk) voor onze kamer mooi onze koekjes zitten op peuselen.. tss. Dat ze ook echt die koekjes zo snel vinden terwjil ze in de verpakking zitten, echt raar. Savonds gingen we eten bij de zus van Kony, we werden aan een tafeltje gezet met een bak met yam en een bak met kip met een pittig sausje. Daar moesten we met zn 4en met onze RECHTERhand alleen uit eten, je linkerhand kan echt niet als je met zn alle uit 1 bak eet, want daar veeg je je kont mee af.
De volgende ochtend gingen we eerst nog de moskee in Larabanga bezoeken, de oudste in westafrika. Echt een heel schattig moskeetje, we mochten er helaas niet in. Daarna gingen we weer op de terugweg rijden, we stopten nog bij de Kintampo waterfalls, heel mooi en lekker, alleen hadden we maar heel kort daar omdat we weer verder moesten rijden..
Om 4 uur waren we toen weer thuis, Gaybrial (hostpapa) was heel blij ons weer te zien, hij knuffelde ons helemaal en had ons gemist. Hij is echt heel lief, hij zei laatst ook al, dat als er iets is we alles moeten zeggen en er niet mee blijven zitten, heel schattig. Het hele weeshuis was naar het zwembad met ierse studenten die hier nu deze week zijn. Dus om 7 uur gingen we naar het weeshuis, we waren er net iets eerder dan hun. Toen ze met het busje aankwamen, was het luid gejoel en geknuffel, echt zo leuk dat ze zo blij waren dat we terug waren! Ook mummy ons knuffelen enz, die is ook heel lief, we leren al steeds wat meer twi en dat vind ze ook heel leuk.

Vanmorgen hebben we weer veel kleren gewassen, mummy was heel blij met ons 'god bless you, god bless you' en daarna zijn we samen met Gaybrial naar Ejisu gegaan. Ik heb namelijk mijn eerste beetje sponsorgeld besteed, ik heb matrassen gekocht. Want doordat wij er nu zijn slapen wij op matrassen van de kinderen, en zijn slapen gewoon op de grond of op de lattenbodem! Verder wil ik ws sponsorgeld gaan gebruiken voor schoolgeld, want een jongen gaat niet meer naar school omdat er geen geld is..

Ook is er vandaag een andere vrijwilliger op het weeshuis aangekomen, hij blijft 2 maanden, een spanjaard. Hji is wel een beetje vreemd, en hij kan echt bijna geen engels..

Oke ik denk dat ik nu toch wel genoeg getypt heb, misschien heb ik dingen dubbel gezegd maarja dat weet ik allemaal niet precies. Ik hou julle op de hoogte! Jullie mij ook van Nederland??

Heel veel liefs Britt!

(OHH die ghanese computers werken niet mee, foto's uploaden duurt eeuwen, dus maar 8 foto's nu, van het weekend hopelijk de rest dan maar!)

  • 04 Februari 2013 - 19:43

    Sven:

    Hey zussie, je laat je koekjes toch niet zomaar door een baviaan pikken spreek hem de volgende keer even stevig toe. Ik ben wel jaloers op het mooie weer daar in Ghana hier alleen maar regen en wind zelfs geen ijs om op de schaatsen 'wat een typische Nederlandse winter'. Ik moet 17 maart me profielkeus maken laat het meteen weten als ik me keuze heb gemaakt. Nog even iets anders Ghana staat in de halve finale van de Afrika cup dat is een voetbal toernooi met alle Afrikaanse landen. Als ze in de finale staan kom ik ook even kijken : )
    Mijn internet is ook bijna op dus ik moet stoppen met schrijven. O nee wacht ik moet aan me huiswerk : )
    xxx sven

  • 04 Februari 2013 - 20:13

    Astrid:

    Hey Britt, wat een verhaal toch weer!Je hebt toch wel een foto gemaakt van die baviaan op je kamer?? Wat een giller zeg, ik had jullie gezichten wel eens willen zien.Zo te lezen kan Kony ook nog wel wat rijlessen gebruiken. Tjonge zeg....rij de volgende keer maar zelf.... Wel erg leuk dat jullie dit tripje gemaakt hebben en er zullen er waarschijnlijk nog wel meer volgen. Het is toch ook leuk om zoveel mogelijk te zien van Ghana. En wat super dat jullie bij terugkomst weer zo enthousiast ontvangen zijn door kids, hostpapa en mummy, maar ze zijn vast niet zo lief als ons:). Tja over Nederland...wat gebeurt er hier eigenlijk? O'ja als je terug kom is er geen koningin meer maar een koning, want Bea stopt(oma gaat door en heeft zelfs de krant en de tv gehaald)
    maar dit wist je vast al...Je vrienden en vriendinnen moeten ook maar eens op dit blog schrijven en kunnen je denk ik nog van alles vertellen wat jij veel interessanter vindt:)
    Kus mam

  • 04 Februari 2013 - 22:17

    Manouck:

    Hoi Britt,
    Aangezien je moeder al een beetje begint te klagen ;) zal ik ook maar weer eens reageren, haha. Volgens mij heb je tot nu toe niet zoveel gemist hier in Nederland op het nieuws van Bea na. Er is wat gedoe met de treinen, veel doping nieuws en de SNS bank is geprivatiseerd... Ik moet zeggen dat je blogs steeds leuker worden, ook met die foto's en zo. Volgens mij is het echt heel indrukwekkend om al die dieren zo in het echt te zien. Ben je al aan het aftellen voor ‘the big five'? In het Spaanse studentenleven is het tweede semester vandaag begonnen. Een dag bezig en al huiswerk voor een maand, je kent het wel. Mocht je wat vertaalhulp nodig hebben dan meld je je maar, haha. Blijf me je rechterhand eten, heel belangrijk! Veel plezier met je volgende avonturen.

    X. Manouck

  • 09 Februari 2013 - 13:59

    Jenny Swart:

    Hallo Britt, wat een belevenissen allemaal, en wat bijzonder om mee te maken, koekjes stelende Bavianen, van heel dichtbij olifanten zien. De rijstijl Van Ghanezen is nogal wild lees ik, je tanden rammelen er uit, kun jij het niet overnemen, want je hebt inmiddels je rijbewijs heb ik vernomen! maar een deukje meer of minder maakt daar ook niet uit denk ik. Op de hand kleren wassen, en met een emmer wate op je hoofd lopen, het is toch om te gillen, ik zie je al gaan. Ik heb je Opa en oma ook op de televisie gezien, vanwegen dat zij op de zelfde dag is geboren, en ook Beatrix heet, bijzonder he. Hier in Schoorl gaat alles z'n gangetje, het is winter, het sneeuwt af en toe, en het is koud, morgen hebben we de marathon van Schoorl, dus dan zal het wel heel druk worden in het dorp. Vrijdag is ook de carnaval begonnen, Stefan en Lisanne zijn beide naar het Zuiden, de een als Piraat en de ander als Piloot, het zal wel weer een feest worden. Nou britt, ik zie uit naar je volgende verhaal, en stop nu, want ik moet nog strijken. veel liefs je buurvrouw Jenny

  • 16 Februari 2013 - 09:06

    Ed En Ildiko :

    Hallo allerliefste Britt,
    Meisje , eindelijk wat van ons weer. Wat hebben we met veel plezier je verhaal zitten lezen. Echt geweldig. En ik vind t zo leuk om te horen hoe je geniet. Ik dacht dat het alleen zwaar en hard werken zou worden. Hard werken is het ook zeker, moet er niet aan denken al die was met de hand te doen. ..
    Maar het is zo leuk dat je ook tijd hebt voor leuke dingen, safari, wildernis tochten met enge sjaufeurs.... En al een nieuw kamer genootje, ..... een aap!!!!!!!!!!! Ik vond die foto met die oliefant op de achtergrond echt helemaal geweldig. Wat zal je een boek kunnen maken thuis. Ik hoop dat je in het kinderhuis en op school je vooral ook nuttig kan maken, want het voelt goed als je ze echt kunt helpen.
    Meid, hier vliegt de tijd, ik weet niet hoe dat voor jou geld. Bij ons is het nu wintervakantie. Allemaal een weekje vrij. Ed niet, die heeft nooit vrij.. hi . Maar die heeft wel een nieuwe baan, hij wordt vanaf 2 april SCHOORSTEENVEGER ! Echt een goede baan bij de provincie, en dat na 6 jaar in een fabriek, hij is echt super blij. Sieb is nu ook een weekje thuis, Pleun komt gezellig maandag, die ziet sieb bijna nooit. We missen haar erg, maar nu komt ze lekker even thuis bij ons. En dan gaat Sieb heel leuk, naar jou ouders en Sven. Zij halen hem woensdag van Schiphol, en dan blijf hij daar tot zaterdag, en dan gaat hij nog naar mijn fam . En ed en ik gaan natuurlijk naar het feestje van je ouders. We hebben onze vliegtickets al besteld, echt helemaal te gek. En ja, om ze even nieuwsgierig te maken.... het kado wordt vandaag al naar Nederland verscheept..... ha ha Assi... Verder is hethier nog koud. En er ligt nog steeds een meter sneeuw in de tuin. We missen dat we rond kunnen lopen en weer inde badestamt kunnen.Maar we ruiken t voorjaar en horen al meer vogels, dus het is in aantocht. Zo gek dat jij t zo zalig warm hebt, Wat een genot zal dat zijn. Of heb je het te warm? Ik ga in maart een weekje met mijn zus,Bianka aan Portugal, dat roepen we al 8 jaar, en nu gaan 2 oude wijfjes van 50 en bijna 50 het dan toch eindelijk doen... ik reis 21 maart, naar de zon.!! Meid, Ed wilde je ook schrijven, maar die zit dan een dag... dus gaf de opdracht dooor aan mij. Maar hij leeft net zo met je meet hoor. Vind het enig om je verslagen te lezen. Lieve Britt, we wensen je alleen maar heel veel plezier. Blijf voorzichtig doen, let op , geniet, en ook al schrijven we niet wekelijks, we denken heel veel aan je en leven mee met alles wat er in Afrika gebeurd hoor. Doe voorzichtig met die apen en olifanten, geniet van alles wat er gebeurd. Tot gauw! Heeeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeel liefs Ed en Il en ook van Pleun en Sieb, wij vertellen alles aan ze door hoor. xxxxxx ildiko.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Britt

Actief sinds 11 Nov. 2012
Verslag gelezen: 1168
Totaal aantal bezoekers 21179

Voorgaande reizen:

11 Januari 2013 - 24 Mei 2013

Vrijwilligerswerk Ghana

Landen bezocht: