Time flies! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Britt Lala - WaarBenJij.nu Time flies! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Britt Lala - WaarBenJij.nu

Time flies!

Door: Britt louter

Blijf op de hoogte en volg Britt

18 Februari 2013 | Ghana, Kumasi

Hallo lieve allemaal!

Daar ben ik weer! Sorry het is alweer even geleden dat ik een verhaaltje heb geschreven, maar de tijd gaat ook zo snel hier! Ik ben hier nu al 5 weken, en zit al op een derde van mn tijd in het weeshuis! Ik wilde al eerder gaan schrijven, maar de ene keer was het lights off en de andere keer zondag, duss t internetcafe dicht. Nu is het weer lights off, dus schrijf ik het op mn mobiel, hoop dat het gaat werken.
Het is hier nu echt iedere dag wel lights off, soms overdag, soms savonds, kort of lang, het vervelende is alleen dat dan ook de.ventilator het niet doet :(

Ik zal verder gaan waar ik gebleven was. Nadat we vorige keer van het internetcafe terug kwamen, aten we een echte scharrelkip. De kippen hadden het namelijk te koud (???!!) dus vielen ze uit de boom, en moesten ze geslacht. Ze hadden ook nog een kip cadeau gekregen, die heeft toen eerst de hele dag met een touw aan een paal gezeten en daarna aan een touw in de keuken bij het vuur. We zijn er nou nog niet achter of ze.dat deden zodat de gift niet weg kon lopen, of zodat hij het niet koud kreeg of gewoon omdat ze hem wilden showen..

Die week was er ook een groep ierse scholieren die voor 1 week kwamen helpen op de school, met verven en spelletjes enz. Op school gebruiken ze ons nu trouwens als leraar voor een klasje met 22 kinderen van een jaar of 5, waarvan de leraar er al ongeveer 2 weken niet is. Als wij er niet zijn zitten ze dus alleen maar in een klasje. Maargoed lesgeven hier aan zo'n grote klas met kleine kinderen, zónder leraar, is niet heel gemakkelijk. We zaten ook nog in een ander 'lokaal' waar ook geen schoolbord was omdat hun lokaaltje geschilderd werd. We gingen dus maar spelletjes doen, wat tot een bepaald moment goes gaat. Alleen de kinderen slaan elkaar hier zo verschrikkelijk veel en hárd, pff. We hebben nu trouwens ook gezien dat de kinderen worden geslagen door de leraren, niet heel veel maar het gebeurt wel..

Op woensdagen blijven we altijd op t weeshuis omdat we dan middags de meeting hebben. 2 weken geleden waren we met 11 vrijwilligers en gingen we bbq'en. Zo lekker, salade! en stokbrood met kruidenboter, mjammie. Na de meeting gingen we weer met de trotro en taxi naar huis. We hebben het ondertussen door, nu weten we de goeie prijzen en waar we ze het beste kunnen nemen. In het begin zijn we dan ook lekker opgelicht. Maar ons dorpje is zegmaar zo klein dat vanaf Ejisu (de eerste grote plaats) er geen trotro's gaan naar onze plaats. We nemen nu eerst eentje en dan vanaf daar verder een taxi. Maar na die meeting stonden we daar dus en was er gewoon nergens een taxi te bekennen, ghana speelde namelijk de halve finale, dus waarschijnlijk dachten die taxichauffeurs ook toedeloe ik ga mooi voetbal kijken. Uiteindelijk na een kwartier ofzo, hadden we er gelukkig eentje.
Ja de voetbal is hier heel populair, ghana stond in de halve finale van de african cup. Er staat in het dorp ook zo'n grote luidsprekerpaal met radio. Op het weeshuis hadden ze ook net een nieuwe tv, dus konden we mooi meteen de wedstrijd kijken. Alleeeen is dat wel grappig hier, want midden in de wedstrijd was het nog 2x lights off, ook precies met de penalty's, balennn! De.volgende ochtend hoorde we dat ghana helaas had verloren, dus geen finale voor ze..
Oh wat ook wel grappig is, ze hebben nu dus al 2 weken een nieuwe tv, alleen zijn ze er zo trots en zuinig op, dat ze het plastic er nog steeds om hebben en je het dus helemaal niet goed kan zien. Verder vinden wij de tv helemaal niet leuk, want het zijn alleen maar slechte series en iedereen hangt ervoor, gelukkig is het heel vaak lights off ;)

Donderdags was het spelletjes dag op school, vanwege de ierse studenten hun laatste dag. Verder gingen we smiddags met wat andere vrijwilligers naar het zwembad. Lagen we daar heerlijk in de rust, viel de stroom uit en ging de generator pal naast het zwembad aan... Savonds hadden we onze tweede regenbui in ghana, met bliksem. Ze zaten meteen al dat we anders maar daar moesten blijven slapen (stukje van 5 minuten lopen naar huis, maar met regen doen ze.hier niks) maar na een half uur was het weer over.

Vrijdag weer naar school. Als we om kwart over 6 aan komen op het weeshuis moet meestal iedereen nog gedoucht worden, terwijl officieel de schoolbus om half 7 komt. De kinderen douchen deden we in het begin ook niet goed, het is alleen douchen als die kinderen echt een sopbolletje zijn. Wij moeten trouwens ook 2x per dag douchen, en wij maar zuinig doen met het water, maar dat hoort gewoon hier.
Vrijdagmiddag is het meestal activiteitenmiddag op school, deze keer hadden ze een bijbelquiz.

Op zaterdag konden we een beetje 'uitslapen' tot 7 uur en daarna gingen we met Janet, onze hostzus, naar Kumasi. Zij is kleermaakster, dus ze ging met ons mee naar de markt om stoffen te kopen. Heel fijn dat ze mee was, want jeetje wat is die markt toch druk, ik was het alweer een beetje vergeten, maar het is echt heel erg. Overal maar mensen met spullen op hun hoofd en op kleedjes en op karren. We kwamen in een piepklein hokje, waar allerlei stoffen tevoorschijn werden getoverd, heel leuk. Ik heb er 3 gekocht, eentje voor gewoon een omslagdoek en mn baby dragen ;) en van eentje heeft ze een tas gemaakt. En van de ander een poging tot een broek, maar dat is een beetje mislukt.. Dat is meer een clownsbroek geworden, met allemaal rare vlakken enz. Ze maken niet zo vaak vrouwen broeken hier geloof ik, en volgens mij durven ze ook niet te.zeggen dat ze het niet kunnen bijvoorbeeld, nouja jammer. Daarna hadden we in Kumasi nog cake en cola en een voetbalshirt als.cadeau gekocht, want er was een jongen jarig! Wij hadden dat toevallig in het boekje van t weeshuis gelezen, hij is trouwens een van de weinige waarvan ze de geboortedatum weten. Maar hier word er dus ook niet echt aandacht aan geschonken want niemand wist eigenlijk dat hij jarig was. Maar we hadden dus een klein feestje, de cola deden ze alleen als champagne, en stond ik r nou net naast met voor het eerst wat wits aan.. Achja ze vonden het leuk. En later hem nog nat gooien want dat is traditie hier!

Zondag gingen we dus naar het internetcafe, maarja die was dus dicht. Later op de middag had ik voor het eerst hier dat ik me echt beroerd voelde en alles er van boven en onder uit kwam. Joepie! Maarja dat hoort er bij hè.
De volgende dag dus maar eventjes voor de zekerheid op t weeshuis gebleven want bij het schooltje heb je geen normale wc, alleen een gat of de bush. Maar gelukkig was het alweer zo goed als over. Smiddags zijn we toen trouwens bij het internetcafe geweest, en heb ik in een uur tijd ongeveer 4 foto's upgeload. Volgende keer maar weer bij het goeie cafe in town.
Savonds moeten we ook nog vaak water halen voor ons douchje, alleen iedereen doet dat savonds ofzo want dat zitten we meestal een uur te wachten, je moet wat over hebben voor je douche hè! Op school gingen we tekenen met de kindjes, bij de kleintjes is dat natuurlijk weer chaos. We gingen ook bij de grotere, van een jaar of 11/12 denk ik, we hadden teddyberen kleurplaten, dus we dachten zijn ze misschien iets te oud voor. Maar ze hebben me toch zoet zitten kleuren, heel leuk. Smiddags gingen ze op school oefenen met marcheren voor 6 maart, de onafhankelijkheidsdag van Ghana. Wel een nationalistisch gedoe hier hoor, vanaf nu gaan ze dat iedere dag oefenen geloof ik.

Op woensdag onze eigen kleren maar weer even gewassen, verder was er niet zo veel te doen. Vanaf nu hebben we met de meeting lunch, zodat iedereen in t licht weer naar huis kan. Terug met de taxi gingen we er weer met zn 7en in, dus ik zou bij vera op schoot gaan, maar nee hoor, 2 ghanezen gingen wel bij elkaar op schoot en hup ik kreeg een kind op schoot.

Donderdag was het valentijnsdag! En dat word hier groot gevierd! We kregen al te horen dat we rood aan moesten. Eerst op school weer knutselen, we gingen vlinders maken, zo schattig hoe blij ze er dan mee kunnen zijn. Oh het moet even in 2 delen.

• 20 Februari 2013 - 15:38

Michelle:

Heej Britt, Wat een leuke uitgebreide verhalen. Echt ik zie het helemaal voor me. De plaatsen die je geeft ook even opgezocht, indrukwekkend allemaal. Leuke foto's ook, ben blij dat je het zo naar je zin hebt.
    Dat verhaal van het plastic is wel herkenbaar voor mij, hahaha nieuwe spullen blijven hier ook altijd heel lang met die plastic laag erop :-) Gister geboekt voor een weekendje Walibi met je broertje en ouders. Gek idee dat jij dan nog niet terug bent. Aniek woont inmiddels in Leiden, wel fijn voor haar ze heeft daar ook een baantje bij ah maar goed dat weet je misschien allemaal al en Sam is nu op wintersport (het is vakantie) Pien kwam ik net tegen op straat met 2 vriendinnen en een zak chips, tja dat is het wel zo'n beetje. Nou ben je weer helemaal op de hoogte van onze avonturen in groet! Liefs van ons allemaal. Groetjes Michelle

• 24 Februari 2013 - 15:57

Kees:

Hallo lieve Britt,
    Hier even een berichtje van oma en opa, iedere week lezen we jou verhaaltjes op de comp, wat geweldig
    wat je daar allemaal mee maak,we moesten wel erg lachen dat je tien kinderen hebt en nog wel drie keer een tweeling, toe maar, dus wij zijn al overgroot ouders! maar niet he
    Met ons gaat het wel goed, alleen krijgt opa nog steeds een onderzoek voor zijn hart,het wordt misschien dotteren of een oparatie 12 maart horen we meer.
    Het is hier nog koud, als ik nu naar buiten kijk,sneeuwt het een beetje,we wllen nu wel voorjaar hebben,
    maar de maand maart roert zijn staart.
    NU britt we volgen jou op de computer, pas goed op je zelf en een knufffel van omaen opa.